Vaar mee op waterstof

Groene Waterstof Booster en het Hydrogreenn-netwerk waren met een breakout-sessie aanwezig op het internationale congres ‘Wind meets Gas’. Alle Hydrogreenn-leden kregen daarmee de mogelijkheid om zowel de inhoudelijke sessie over waterstof op het water bij te wonen, als alle daarop volgende onderdelen van het congres op de vrijdag. Hoewel de opkomst laag was waren de aanwezigen erg enthousiast over de inhoud die als erg interessant werd beoordeeld. De bonus was de zonnige vaartocht over de Groningse diepenring met een sloep op waterstof. Iedereen die niet aanwezig was, heeft echt wat gemist!

Tijdens de breakout-sessie, in het bijzondere gebouw van Koninklijke Groninger Roeivereniging De Hunze, spraken twee botenbouwers over hun ervaringen met het bouwen van boten op waterstof. Zo bouwde Alumax uit Meppel een nieuwe watertaxi voor de Rotterdamse haven en bouwde Marine Service Noord een boot voor de Amsterdamse (rondvaartboot) reder Lovers. Beide opdrachtgevers wilden graag een boot op waterstof. Welke zaken bij het ontwerp en de uitvoering kwamen daarbij kijken? Welke regels gelden in welke categorie? En wat zorgt ervoor dat de boten in de praktijk moeilijk inzetbaar zijn bij het varen op waterstof? Al deze vragen kwamen ter sprake.

Kijken naar mogelijkheden en doen
Veelal lijkt de wet- en regelgeving de ontwikkelingen niet mogelijk te maken, of maakt het dat betrokken partijen het moeilijk vinden om keuzes te maken die het varen op waterstof voor de toekomst beter mogelijk maken. Botenbouwers en de markt willen wel verder, maar het is bijvoorbeeld simpelweg niet mogelijk om waterstof aan de waterkant te tanken. Zelfs voor elektrische schepen is dit heel moeilijk door het gebrek van laders aan de kade. Juridisch expert Daisy Tempelman vertelde over de huidige wet- en regelgeving en brak een lans voor een nieuwe juridische benadering: ‘Als er niets over is vastgelegd, dan mag het waarschijnlijk wel en moet je vanuit bestaande principes wel handelen. En dus niet op de rem gaan staan.’

Vaart erin
Er was een goede interactie tussen de sprekers en de aanwezigen. Deze werd later voortgezet tijdens de vaartocht van de Westerhaven naar de Oosterhaven. Dit gebeurde in de waterstof sloep van Marine Service Noord. Een goede en zonnige afsluiting van een interessante breakout.